newsit.gr Θανασης Παπαδης 15/3/22
Καθοριστική είναι η σημερινή (125.03.2022) ημέρα για την πορεία των τιμών στα καύσιμα, δεδομένου ότι οι διεθνείς τιμές έχουν αποκλιμακωθεί σημαντικά, αλλά κάτι τέτοιο δεν έχει φανεί ακόμη στις αντλίες των πρατηρίων με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να πληρώνουν χρυσάφι βενζίνη και πετρέλαιο.
Την ίδια στιγμή η κατανάλωση βενζίνης και πετρελαίου έχει υποχωρήσει εντυπωσιακά και αυτό έχει ως αποτέλεσμα εκτός των άλλων να μειώνονται δραματικά τα δημόσια έσοδα από τον ΕΦΚ στα καύσιμα, αλλά και τον ΦΠΑ.
Σύμφωνα μάλιστα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, το πρώτο μισό του Μαρτίου η κατανάλωση είναι οριακά χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι. Και αν αναλογιστεί κανείς ότι πέρυσι το ίδιο διάστημα υπήρχαν περιοριστικά μέτρα, γίνεται κατανοητό ότι η βουτιά είναι μεγάλη.
Επίσης, να σημειωθεί ότι όσοι θεωρούν ότι με υψηλότερες τιμές, αυξάνει και το έσοδο του κράτους, τότε έχουν εξάγει λάθος συμπεράσματα. Και αυτό διότι ο ΕΚΦ είναι σταθερός. Στην βενζίνη είναι 0,7 ευρώ ανά λίτρο. Για παράδειγμα στις 4 Μαρτίου που η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν 1,9680 ευρώ το λίτρο, φόροι και τέλη αντιστοιχούσαν σε 1,0975 ευρώ το λίτρο.
Πέρυσι την ίδια περίοδο με την τιμή τη αμόλυβδης βενζίνης στο 1,5680 ευρώ το λίτρο, φόροι και τέλη ήταν στο 1,0147 ευρώ το λίτρο. Μία διαφορά δηλαδή μόλις 8,3 λεπτά του ευρώ.
Κυβερνητικοί αξιωματούχοι αναφέρουν ότι τα έσοδα του δημοσίου, στην περίπτωση που δεν υπήρχε η τρελή κούρσα των τιμών και η οικονομία συνέχιζε στους ρυθμούς των προηγούμενων μηνών, τότε αυτά θα ήταν πολλαπλάσια.
Στην Ελλάδα η τιμολόγηση έρχεται με καθυστέρηση περίπου τεσσάρων ημερών. Με δεδομένο μάλιστα ότι η αποκλιμάκωση των τιμών σε σχέση με τα υψηλά, κοντά στα 140 δολάρια το βαρέλι στις 9 Μαρτίου, θα πρέπει σήμερα να δούμε σημαντική πτώση των τιμών σε βενζίνη και πετρέλαιο.
Από εκείνη την ημέρα μέχρι και χθες η πτώση της τιμής του «μαύρου χρυσού» υποχώρησε σχεδόν 26%, κάτι που ωστόσο μέχρι εχθές το βράδυ δεν είχε περάσει στις αντλίες. Η χθεσινή διεθνής τιμή στο πετρέλαιο ήταν στα επίπεδα της 1η Μαρτίου.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, την ίδια ημέρα η μέση λιανική τιμή ήταν στα 1,918 ευρώ το λίτρο, ενώ σήμερα διαμορφώνεται σε 2,095 ευρώ το λίτρο, αύξηση δηλαδή 9,2%.
Το diesel κίνησης ήταν στο 1,650 ευρώ το λίτρο και σήμερα ήταν στο 1,947 ευρώ το λίτρο σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 18%.
Στο πετρέλαιο θέρμανσης η αύξηση είναι της τάξεως του 24% με την μέση τιμή να διαμορφώνεται σε 1,611 ευρώ το λίτρο, ενώ στην αρχή του μήνα ήταν 1,3 ευρώ το λίτρο.
Κατά συνέπεια είναι ηλίου φαεινότερο ότι οι σημερινές τιμές δεν ανταποκρίνονται ούτε κατ’ ελάχιστον στην πραγματικότητα και ως εκ τούτου θα πρέπει άμεσα να υποχωρήσουν και να διαμορφωθούν στα αποδεκτά επίπεδα, όπως αυτά ορίζονται από τους κανόνες της αγοράς.
Δεν ήταν λίγοι οι πρατηριούχοι που εξέφραζαν χθες την απορία, γιατί στις παραλαβές που έκαναν, όχι μόνο δεν υπήρχε μείωση στα τιμολόγια, αλλά αντίθετα σε κάποιες περιπτώσεις οι τιμές ήταν αυξημένες. Ως δικαιολογία προβάλλεται πάντως το γεγονός ότι στην Ελλάδα η κοστολόγηση γίνεται με καθυστέρηση περίπου 4 ημερών.
Αν λοιπόν οι εκτιμήσεις για πτώση των τιμών επιβεβαιωθούν αύριο, τότε η λιανική τιμή της βενζίνης θα πρέπει να υποχωρήσει κατά πολύ κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο και να προσεγγίσει το 1,9 ευρώ. Ακόμη μεγαλύτερη θα πρέπει να είναι η πτώση σε diesel κίνησης και πετρέλαιο θέρμανσης και να αγγίξουν το 1,7 ευρώ το λίτρο και 1,4 ευρώ το λίτρο αντίστοιχα σε μέσα επίπεδα.