efsyn.gr
Η προειδοποίηση που απηύθυναν εδώ και πολύ καιρό οι ακτοπλόοι, ότι η αλλαγή στα ναυτιλιακά καύσιμα από 1/1/2020 θα τους οδηγήσει υποχρεωτικά στην αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, φαίνεται ότι οδεύει προς υλοποίηση.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μελετούν τις αυξήσεις που, θα χρειαστεί να κάνουν στα εισιτήρια, προκειμένου να καλύψουν την επιβάρυνση από τα νέα καύσιμα, που, σύμφωνα με τους ίδιους, αγγίζει το 25%.
Οι αυξήσεις δεν θα ισχύσουν για τα επιδοτούμενα δρομολόγια στις άγονες γραμμές, καθώς στον προϋπολογισμό του 2020 έχουν προβλεφθεί 10 εκατ. ευρώ για την κάλυψη του αυξημένου κόστους των καυσίμων.
Οι ακτοπλόοι έχουν ενημερώσει για το ενδεχόμενο των αυξήσεων στα εισιτήρια τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη και έχουν ζητήσει μείωση του ΦΠΑ, που σήμερα είναι 24%, τόση όση απαιτείται προκειμένου να καλυφθεί η αύξηση του κόστους των καυσίμων, έτσι ώστε να μην προχωρήσουν σε αυξήσεις στα εισιτήρια.
Την πρότασή τους έχει μεταφέρει ο Γ. Πλακιωτάκης στον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, ωστόσο ακόμα δεν έχει λάβει απάντηση.
Οι πληροφορίες λένε ότι εάν ο Χρ. Σταϊκούρας κάνει αποδεκτό το αίτημα των ακτοπλόων, υπάρχουν φόβοι ότι το ίδιο θα ζητήσουν και οι άλλοι μεταφορικοί κλάδοι.
Οπότε παραμένει άγνωστο μέχρι στιγμής εάν το αίτημα των ακτοπλόων θα γίνει αποδεκτό από τον Χρ. Σταϊκουρα και εν τέλει πόσο θα μειωθεί ο ΦΠΑ.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης στο παρελθόν έχει κάνει λόγο για μείωση στο 13%, ούτως ώστε να είναι δυνατή η κάλυψη των αυξημένων λειτουργικών εξόδων χωρίς να αυξηθεί το μεταφορικό κόστος.
Σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους, η τιμή ανά τόνο του νέου καυσίμου στον Πειραιά ήταν κοντά στα 575 ευρώ, όταν μέχρι τα τέλη του 2019 με 3,5% θείο κυμαινόταν στα 450 ευρώ. Οπως εξηγούσαν στην «Εφ.Συν.», η διαφορά στην τιμή οφείλεται στο γεγονός ότι τα διυλιστήρια δεν είναι ακόμα έτοιμα να παράγουν τα νέα καύσιμα στις ποσότητες που απαιτεί η αγορά και με την πάροδο του χρόνου θα αρχίσει να μικραίνει.
Η εξέλιξη αυτή πάντως έχει προκαλέσει προβληματισμό και δυσαρέσκεια, τόσο στο υπουργείο Ναυτιλίας όσο και μέσα στον ακτοπλοϊκό κλάδο, καθώς με λίγα λόγια το κόστος από τη χρήση των πιο καθαρών καυσίμων για μεν τις άγονες γραμμές θα πληρωθεί από το Δημόσιο, για δε τις υπόλοιπες θα μετακυληθεί στους επιβάτες και μάλιστα σε περιοχές με πολλά προβλήματα, όπως το βορειοανατολικό Αιγαίο.
Ωστόσο οι αυξήσεις θα εξεταστούν κατά περίπτωση, γιατί άλλες θα ισχύσουν για τα συμβατικά πλοία και άλλες για τα ταχύπλοα.
Ξεκίνημα από Λέσβο
Ενδιαφέρον έχει επίσης η πληροφορία που δημοσίευσε το τοπικό site της Λέσβου «Στο Νησί» ότι οι αυξήσεις στα εισιτήρια ξεκίνησαν ήδη από την εταιρεία «Blue Star Ferries», καθώς μέσα από το σύστημα κρατήσεων διαπιστώθηκαν νέες αυξημένες τιμές από τις 8 Ιανουαρίου 2020, γεγονός που επιβεβαιώνει και η Ενωση Τουριστικών-Ταξιδιωτικών και Ναυτικών Πρακτόρων Λέσβου.
Θυμίζουμε ότι από 1/1/2020 τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος κανονισμός του IMO, σύμφωνα με τον οποίο απαιτείται το ποσοστό του θείου στα καύσιμα να είναι μειωμένο στο 0,5% από 3,5% που ισχύει σήμερα. Οι πλοιοκτήτες προκειμένου να συμμορφωθούν με αυτόν έχουν τρεις επιλογές:
■ να χρησιμοποιούν στα πλοία τους τα νέα καύσιμα με χαμηλό ποσοστό θείου 0,5%,
■ να εγκαταστήσουν scrubber, σύστημα καθαρισμού καυσαερίων, με το οποίο θα μπορούν να καίνε τα σημερινά φτηνότερα καύσιμα HSFO με 3,5% ποσοστό θείου
■ να κάνουν τροποποιήσεις στις μηχανές των πλοίων και να αρχίσουν να καίνε υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG.
Η μόνη εταιρεία που μέχρι στιγμής έχει εγκαταστήσει σε όλα της τα πλοία scrubbers είναι οι «Μινωικές Γραμμές», αλλαγή όμως με μεγάλο κόστος, απαγορευτικό πολλές φορές για μικρότερες εταιρείες. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε τοποθέτηση scrubbers θα προχωρήσει άμεσα και ο Ομιλος Attica.