Του Julian Lee capital.gr
Η ανάκαμψη της τιμής του πετρελαίου πλήττεται από δύο πλευρές.
Οι τιμές του αργού τύπου Brent έχουν αυξηθεί κατά 128% από τα χαμηλά του Απριλίου, παραμένοντας πάνω από τα 40 δολάρια το βαρέλι από τα μέσα Ιουνίου. Όμως, η αύξηση της προσφοράς και η ολοένα και μειούμενη ζήτηση δεν είναι καλός οιωνός για όσους θέλουν να δουν τις τιμές του πετρελαίου να συνεχίσουν να ανεβαίνουν.
Οι παραγωγοί του OPEC+, οι οποίοι έχουν προβεί σε πρωτοφανείς περικοπές της παραγωγής τους από τον Μάιο, σύντομα θα αρχίσουν να χαλαρώνουν τον περιορισμό τους, προσθέτοντας περισσότερο αργό σε μια αγορά που βλέπει παράλληλα τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης στην παραγωγή της Βόρειας Αμερικής.
Η ομάδα των 23 πετρελαιοπαραγωγών χωρών, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, επιβεβαίωσε ότι θα περιορίσει τις περικοπές παραγωγής στα 7,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα από τις αρχές Αυγούστου, εμπλουτίζοντας με σχεδόν 2 εκατομμύρια βαρέλια τα ημερήσια επίπεδα παραγωγής. Μέρος αυτής της αύξησης είναι πιθανό να αντισταθμιστεί από τις βαθύτερες μειώσεις στις οποίες θα προχωρήσουν κράτη-μέλη που δεν κατάφεραν να μειώσουν την ποσότητα που τους αντιστοιχούσε τον Μάιο και τον Ιούνιο, αρκεί να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους αυτή τη φορά.
Το μεγαλύτερο μέρος του επιπλέον αργού πετρελαίου του OPEC+ δεν θα φτάσει στην παγκόσμια αγορά, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας πρίγκιπα Abdulaziz bin Salman. Αντ 'αυτού, θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη της εποχιακής αύξησης της εγχώριας ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας για τη λειτουργία κλιματιστικών, καθώς λιγότεροι πολίτες ταξιδεύουν στην Ευρώπη για να αποφύγουν τις υψηλές θερμοκρασίες σε ολόκληρη την Αραβική Χερσόνησο.
Αλλά αυτή δεν είναι η μόνη πηγή αύξησης της προσφοράς του αργού. Η παραγωγή της Βόρειας Αμερικής έχει επίσης αρχίσει να ανακάμπτει από τον "πάτο" της πανδημίας του κορονοϊού. Τα στοιχεία της περασμένης εβδομάδας από την Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας (EIA) έδειξαν την πρώτη εβδομαδιαία άνοδο των αποθεμάτων αργού στις ΗΠΑ από τον Μάρτιο. (μετά την προσαρμογή της επίδρασης της τροπικής καταιγίδας Cristobal που έπληξε τον Κόλπο του Μεξικού τον Ιούνιο και προσωρινά αφαίρεσε περισσότερα από μισό εκατομμύριο βαρέλια παραγωγής της ημέρα).
Οι ομάδες που εξειδικεύονται στο fracking επέστρεψαν με τη σειρά τους στις δουλειές τους, φέρνοντας νέα πηγάδια στην παραγωγή αλλά και ενεργοποιώντας ξανά κάποια που είχαν αδρανοποιηθεί στη διάρκεια της πανδημίας. Ο αριθμός των πηγαδιών που αξιοποιήθηκαν με fracking τον Ιούλιο αναμένεται να καταγράψει την πρώτη του αύξηση σε επίπεδο μήνα φέτος, σύμφωνα με τον σύμβουλο της βιομηχανίας Rystad Energy.
Αλλά δεν είναι μόνο η αύξηση της προσφοράς που θα ασκήσει πίεση στις τιμές του αργού. Η ελπίδα για ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου αντιμετωπίζει επίσης προβλήματα.
Μετά από μια άνευ προηγουμένου αγοραστική ορμή τον Απρίλιο, όταν οι τιμές του αργού ήταν στο ναδίρ, οι αγορές πετρελαίου από την Κίνα έχουν περιοριστεί. Η ποσότητα του πετρελαίου που διατηρείται σε δεξαμενές αποθήκευσης στην επαρχία Shandong, όπου βρίσκονται τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της χώρας, έχει αυξηθεί κατά 28% από τα μέσα Μαΐου και πλησιάζει σε υψηλό πέντε μηνών. Και εξακολουθεί να υπάρχει τεράστια ποσότητα σε πλοία που περιμένουν στα ανοικτά των ακτών για να εκφορτώσουν πετρέλαιο. Κάποια έχουν παραμείνει εκεί για δύο μήνες.
Εν τω μεταξύ, οι ρυθμοί επεξεργασίας στα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας άρχισαν να μειώνονται από τα επίπεδα ρεκόρ στα μέσα Ιουνίου. Και οι μαζικές πλημμύρες σε ολόκληρη τη χώρα ενδέχεται να μειώσουν τη ζήτηση για βενζίνη και πετρέλαιο έως και κατά 5%, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Facts Global Energy, αν και η διαταραχή αναμένεται να είναι βραχύβια.
Στις ΗΠΑ, η κρίσιμη καλοκαιρινή περίοδος οδήγησης αναμένεται να είναι υποτονική όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμου. Η ανάκαμψη της ζήτησης βενζίνης σταμάτησε λίγο μετά την αργία της Memorial Day. Τώρα οι πολιτείες που αποτελούν προορισμό διακοπών, όπως η Φλόριντα και η Καλιφόρνια, έχουν πέσει θύμα του κορονοϊού, με αριθμό ρεκόρ ημερήσιων κρουσμάτων και αύξηση των θανάτων. Αυτό περιορίζει τα ταξίδια και πλήττει τη ζήτηση τόσο για βενζίνη όσο και για καύσιμα αεροσκαφών.
Τα στοιχεία του δείκτη Tom Tom Traffic δείχνουν ότι ο συνωστισμός στους
δρόμους σε πόλεις όπως το Μαϊάμι, το Λος Άντζελες και το Χιούστον
παραμένει ακόμη κάτω από το 40% των προ κορονοϊού επιπέδων -καλά νέα για
τους οδηγούς αλλά κακά νέα για τα πρατήρια βενζίνης. Μόνο στις
βορειότερες χώρες, όπως η Νέα Υόρκη και το Σικάγο, η κίνηση στους
δρόμους αυξάνεται ξανά.
Στις ευρωπαϊκές πόλεις, η συμφόρηση είναι σταθερή ή ακόμη και πτωτική μετά από μια ανοδική πορεία που σημείωσε όταν αμβλύνθηκε το lockdown. Μέρος αυτού ενδέχεται να οφείλεται στον κόσμο που φεύγει από τις πόλεις για διακοπές, καθώς η συμφόρηση έχει παραμείνει έντονη σε παράκτιες πόλεις όπως η Νίκαια στη νότια Γαλλία.
Στην Ασία, η οποία γενικά θεωρείται ότι ανακάμπτει πολύ πιο γρήγορα από άλλα μέρη του κόσμου, η αύξηση της κυκλοφοριακής συμφόρησης είναι ανομοιογενής. Οι πόλεις δεύτερης ταχύτητας, όπως η Σενζέν στο παρακάτω γράφημα, έχει πλέον πολυσύχναστους δρόμους. Αλλά στο Πεκίνο, τη Σιγκαπούρη, τη Βομβάη και τη Μανίλα, οι καθυστερήσεις στην κυκλοφορία αντιστοιχούν στο μόλις 40% των προ επιδημίας επιπέδων, υποδηλώνοντας ότι υπάρχουν πολύ λιγότερα οχήματα στους δρόμους.
Η ανάκαμψη της ταξιδιωτικής κίνησης έχει επίσης παγώσει. Ο αριθμός των εμπορικών πτήσεων έχει σταθεροποιηθεί σε λίγο πάνω από το 50% των επιπέδων που βρισκόταν στις αρχές του έτους, σύμφωνα με στοιχεία της Flightradar24.
Όλα αυτά τα μεγέθη σχηματίζουν μια εικόνα ενός αργού πετρελαίου που συμπιέζεται ανάμεσα στην ολοένα και αυξανόμενη προσφορά και στην παγωμένη ανάκαμψη της ζήτησης. Αυτό θα κάνει τους "ταύρους" της αγοράς πετρελαίου να αισθανθούν άβολα, δεδομένου ότι η επόμενη μεγάλη κίνηση στις τιμές φαίνεται πιο πιθανό να είναι καθοδική παρά ανοδική.