ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 4’16.10.22 15:00
Συνέντευξη της Μαρίας Ζάγκα στην Αντιγόνη Ζούντα ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΑΥΓΗ
Την κατάσταση στην αγορά υγρών καυσίμων με την εκτίναξη των τιμών σε όλα τα πετρελαιοειδή περιγράφει η Μαρία Ζάγκα, πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Αττικής, μιλώντας για θρίλερ στη διαμόρφωσή τους, καθώς και για τις δυσκολίες των καταναλωτών, νοικοκυριών και επαγγελματιών-επιχειρήσεων. Επιμένει στη μείωση των φόρων και ζητά να επιστρέψει η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης, που έπαψε να ισχύει από τις αρχές Οκτωβρίου.
Ποια είναι η εικόνα σήμερα στη λιανική αγορά υγρών καυσίμων;
Από 1η Οκτωβρίου σταμάτησε η επιδότηση στην αντλία, τα 15 λεπτά στο απλό πετρέλαιο κίνησης, που είχε ως συνέπεια να φέρει πολύ μεγάλη αναστάτωση στην αγορά. Πλέον η τιμή είναι πολύ υψηλή: τα 15 λεπτά της επιδότησης συν οι αυξήσεις που από την πρώτη του μηνός μέχρι την περασμένη Δευτέρα έχουν φτάσει στα 20 λεπτά, συνολικά λοιπόν +35 λεπτά στην αντλία. Βλέπουμε το απλό πετρέλαιο κίνησης στην Αττική να βρίσκεται πάνω από 2,010 ευρώ/λίτρο, ενώ η απλή αμόλυβδη είναι κοντά στα 2 ευρώ/λίτρο. Εμείς οι επαγγελματίες δεν το έχουμε ξαναδεί αυτό: το απλό πετρέλαιο κίνησης να κινείται παράλληλα ή και πιο πάνω από την απλή αμόλυβδη. Δεν έχει ξαναγίνει.
Νιώθουν πολύ μεγάλη απογοήτευση και προδομένοι οι άνθρωποι που αγόρασαν πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. για πιο οικονομικά και τώρα βλέπουν ότι δεν συμφέρει.
Παράλληλα, αναμένονται μέσα στον Νοέμβριο κινητοποιήσεις από τα μεγάλα οχήματα, νταλίκες, φορτηγά, βυτιοφόρα που παραπονούνται καθώς αυτή η αύξηση φέρνει αυξήσεις και σε προϊόντα παράγωγα του πετρελαίου, σε παροχή υπηρεσιών και βέβαια στις μεταφορές, ενώ ετοιμάζονται να διαμαρτυρηθούν και οι αυτοκινητιστές, τα ταξί. Θα γίνει το «έλα να δεις». Οι δύο αυτοί κλάδοι θέλουν κάποια βοήθεια, μια ενίσχυση, κάτι από το κράτος. Δεν ξέρουμε πώς θα απαντήσει η κυβέρνηση.
Πώς εκτιμάτε ότι θα διαμορφωθεί η κατάσταση στην αγορά του πετρελαίου θέρμανσης που μόλις ξεκίνησε η διάθεσή του;
Εμείς θεωρούμε ότι πρόκειται για μια συνέπεια των επιλογών που έχουν γίνει, γιατί το πετρέλαιο θέρμανσης έχει πάρει τη θέση του φυσικού αερίου και έχει μεγάλη ζήτηση κυρίως από τις επιχειρήσεις. Και ό,τι έχει μεγάλη ζήτηση αυξάνεται και η τιμή του, ενώ έχουμε την απόφαση του OPEC+ που αποφάσισε μείωση παραγωγής κατά 2 εκατ./ημέρα, κάτι που έφερε πανικό στην αγορά, με αποτέλεσμα μέσα σε λίγες μέρες, ενώ είχε πέσει η τιμή του πετρελαίου brent στα 88 και στα 84 δολάρια/βαρέλι, να αρχίσει να κινείται ανοδικά, φτάνοντας μέχρι 97 δολάρια. Και βέβαια με την έναρξη της διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης υπήρξαν και περισσότερες πιέσεις.
Έτσι, στις αρχές της εβδομάδας είδαμε τιμή κοντά στο 1,8 ευρώ/λίτρο, ενώ λέγαμε ότι το πετρέλαιο θέρμανσης θα φτάσει το πολύ στο 1,60 και με την επιδότηση των 25 λεπτών θα διαμορφωθεί σε 1,35 ευρώ/λίτρο. Δεν είναι φθηνό, καθόλου, γιατί πέρυσι, θυμίζω, ξεκινήσαμε με 1,15-1,17 ευρώ και κλείσαμε με 1,55-1,57 και βέβαια δουλειά τίποτα, ποιος θα έπαιρνε με αυτή την τιμή.
Φέτος είναι πανάκριβο. Γι' αυτό και λέγεται ότι η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης ξεπέρασε την τιμή του φυσικού αερίου. Δεν ξέρω μήπως γίνει και κάποια ανατροπή και αυτοί που έκαναν αλλαγή καυστήρα από αέριο σε πετρέλαιο μετανιώσουν.
Κανείς δεν μπορεί να κάνει την Κασσάνδρα και να μαντέψει τι θα ξημερώσει, μιλάμε μόνο για το εδώ και τώρα. Οι τιμές έχουν εξελιχθεί σε πραγματικό θρίλερ.
Πραγματικά εύχομαι να έχει καλό καιρό, να είναι ήπιος ο χειμώνας, γιατί ο κόσμος δύσκολα θα αγοράσει είτε φυσικό αέριο είτε πετρέλαιο και οι άνθρωποι στα βόρεια που προμηθεύτηκαν ξύλα και πέλετ κάνουν λόγο για αύξηση 40% και πάνω, γιατί το κράτος άργησε να βάλει πλαφόν.
Η αύξηση των τιμών δεν θα οδηγήσει και σε περιορισμό της κατανάλωσης από πλευράς καταναλωτών;
Βέβαια αναμένεται και μεγάλη μείωση της κατανάλωσης με αυτές τις τιμές. Έχουμε πελάτες που είναι οικονομικά αδύναμοι, ηλικιωμένοι κ.λπ., έχουν πολύ μικρές δεξαμενές ή σόμπες πετρελαίου και κάνουν αίτηση για το επίδομα κι έρχονται και παίρνουν πετρέλαιο με 20λιτρο δοχείο, κάθε φορά, με το καροτσάκι της λαϊκής αγοράς. Υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν αίτηση, δικαιούνται το επίδομα, αλλά δεν έχουν τα χρήματα για να πληρώσουν τη διαφορά μέχρι την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης για πολύ μικρές ποσότητες.
Αντίστοιχα και στα καύσιμα κίνησης υπάρχει μείωση της κατανάλωσης. Από την 1η Οκτωβρίου σιγά-σιγά βλέπουμε έναν περιορισμό στις μετακινήσεις, γιατί πλέον η διαφορά στην τιμή είναι μεγάλη. Έρχονται Ι.Χ. και βάζουν 3 και 5 ευρώ βενζίνη ή μηχανάκια ζητούν 1 ευρώ! Γιατί δεν έχουν οι άνθρωποι παραπάνω.
Υπάρχει απάντηση για μια αποκλιμάκωση των τιμών και στήριξη των νοικοκυριών και των επαγγελματιών;
Επιμένω να μπει πάλι στην αντλία η επιδότηση για το απλό πετρέλαιο κίνησης. Αυτό το πράγμα έχει φέρει τα πάνω κάτω και εμείς δεν έχουμε δουλειά, το παραεμπόριο θα κάνει πάλι πάρτι όσο ανεβαίνουν οι τιμές και «θα τρίβει τα χέρια του». Όταν είναι πολύ φθηνό κάτω από την τιμή κόστους τι κάνει; Ή θα νοθεύει ή θα έχει πειραγμένες αντλίες ή θα έχει «μαύρο». Απλά είναι τα πράγματα.
Πάντως για τους πρατηριούχους το κέρδος είναι σεντς, είμαστε φοροεισπράκτορες.
Και φυσικά δεν παραιτούμαστε από τη μείωση της φορολογίας, ΕΦΚ και ΦΠΑ, συνεχίζουμε και διεκδικούμε. Κάντε μια προσπάθεια. Τώρα δεν τους νοιάζει, γιατί μπορεί να χάσουν από την κατανάλωση, από τα λίτρα που είναι λιγότερα, αλλά παίρνουν ΦΠΑ αυξημένο οπότε κερδίζουν από εκεί.
Γι' αυτό λέμε βάλτε πάλι την επιδότηση στην αντλία, αν και η δικαιολογία είναι ότι τώρα δίνονται τα 25 λεπτά στη θέρμανση -τα οποία είναι μέχρι τέλος του έτους, μετά δεν ξέρουμε τι θα κάνουν.